Obsah článku

 

Detailnejšiu podobu kaštieľa nachádzame na obrazoch významného rakúskeho maliara Thomasa Endera. Ten v rokoch 1861 – 1863 navštívil Slovensko, pričom vtedy namaľoval i niekoľko akvarelov, ktoré zachytávajú kaštieľ Emanuela Andrášiho (uvedené obrazy zrejme predstavujú aj najstaršie vyobrazenia kaštieľa z obdobia po jeho úplnom dokončení).

Krásu parchovianskeho kaštieľa tak mohla – vďaka umelcovi a jeho mecénom – od septembra 1863 do januára 1864 obdivovať i široká verejnosť na výstave Uhorskej umeleckej jednoty v Budapešti (dnes sú tieto akvarely súčasťou zbierok Knižnice Maďarskej akadémie vied – oddelenia rukopisov a starých tlačí). „Zviditeľnenie" kaštieľa malo za následok aj to, že v uvedenom období – v čase rozvoja fotografie v Uhorsku – sa táto honosná budova stala častým námetom fotografií, ktoré boli uverejňované v súdobých novinách a časopisoch.

V súvislosti s vyhorením kaštieľa, kaplnky i skleníka v roku 1901 (v tom čase celý areál patril Gejzovi Andrášimu) sa dodnes objavuje niekoľko „zaručených verzií".

 

Pavol Hriň

Martin Molnár